2024-02-27

„Trykšta motyvacija/Nori mokytis/Akys pilnos nuostabos/Matosi, kad įdomu/Produktyvumas MAX” – tokius ir panašius apibūdinimus dažnai girdime naujam darbuotojui* tik startavus organizacijoje. Buvome įpratę, kad šis „medaus mėnuo” organizacijoje su nuostabiomis emocijomis tęsdavosi iki metų. Deja, dabar, kur kas dažniau jau praėjus pirmiems keletui mėnesių, o kartais net ir savaičių, klientai grįžta pas mus su nuostaba veide – „nebesuprantam, kas nutiko, bet, rodos, meilė pozicijai baigėsi“.

Ir iš tiesų, stebime neraminančią tendenciją – atrodo, lyg euforija, kurią turėjo atėję nauji darbuotojai sutrumpėjo drastiškai. O darbdaviai, susidūrę su ta pačia situacija keletą kartų, skuba padaryti ir dažnai klaidingas išvadas, tokias kaip – niekas nebenori dirbti. Galime pasiduoti šiems nelabai džiaugsmą keliantiems jausmams arba pagalvoti, kodėl taip yra ir ką mes kaip darbdaviai galime daryti kitaip.

Yra eilė veiksnių kas šiai dienai lemia sutrumpėjusį „medaus mėnesio” laikotarpį:

  • Atrankos metu, kandidatas manė, kad dirbs kitokį darbą, nei iš tikrųjų;
  • Nesėkmingai įvertinome kandidato motyvaciją;
  • Kandidatas nori greitesnio augimo nei yra galimybių organizacijoje;
  • Įvedimo metu padarėm klaidų: įvedėm per greitai ar per lėtai; tikėjomės, kad čia ir dabar parodys rezultatą; nelabai turėjom laiko pradėti kurti santykį su naujoku.

Kiekvieną iš šių veiksnių imant analizuoti atskirai galime išsivesti taisykles, kurių laikantis įmanoma prailginti medaus mėnesio laiką. Pirma didesnė kategorija – atranka.

Dar iki dabar niekas nėra atradęs vieno teisingo būdo, kuris užtikrintų, kad kiekviena atliekama atranka būtų sėkminga 100%. Kas padeda artėti link sėkmės, tai žiūrėjimas į atrankos procesą kaip sistemą, kur reikia pasivarginti atlikti daugiau nei vieną žingsnį, kad išsiaiškintumėm ar tas kandidatas mums tikrai tinkamas. Mūsų patirtyje, dažniausios daromos klaidos yra šios:

  • Samdos skuba – visada reikia vakar ar užvakar, viskas dega. Todėl kartais griebiamės šiaudo, nes labai skausminga išlaukti to tinkamo kandidato. Pasitaiko ir sėkmingų įdarbinimų, tačiau dažniausiai, visgi, nutinka taip, kad per skubėjimą nepamatom arba praleidžiam nemažai rizikų ir pasirenkam netinkamą kandidatą.
  • Kandidatas nesuprato pozicijos – atrodo visi kalbame tais pačiais žodžiais, bet visgi ne. Pristatant poziciją mūsų, kaip samdančųjų vadovų, atsakomybė įsitikinti, kad kita pusė mus suprato tesingai. Siekiant tai užtikrinti, naudinga praktika yra turėti daugiau nei vieną susitikimą, nusiųsti papildomai darbo pozicijos užduočių aprašymą, na, ir paklausti paties kandidato kaip jis suprato išgirstą darbo pasiūlymą.
  • Įvyko “pirmoji meilė”, užsidedam rožinius akinus ir pradedam girdėti, ką norim girdėti. Kaip pavyzdžiui, kandidatas mini, kad jam svarbu mokymosi galimybės ir augimas, o mes siūlom gana statinę poziciją, bet gal po poros metų būtų įmonoma paaugti. Galvojam, kad kandidatui tiks (tik todėl, kad jis labai labai tinka mums) ir užtikrinam, kad bus augimo pozicijoje, tikrai. Na, ir, žiūrėk, po 6 mėn. kandidato mūsų įmonėje nebėra.
  • Neatsižvelgiam, ar pritaps prie komandos ir organizacijos kultūros, bet dėl gerų techninių kompetencjijų – prisitaikysim. Tokia situacija, kaip rodo praktika, baigiasi standartiniu scenarijumi – organizacija pati atsisveikina su darbuotoju, dažnai, nesibaigus ir bandomajam periodui.
  • Nemokam įvertinti motyvacijos, girdim žodžius, bet nesuvedam į kontekstą. Kandidatas itin motyvuotas dirbti, sakykim, HR srityje. Tiek išgirdome. Bet kodėl? Kas skatina motyvaciją? Ar tik dėl HR srities kandidatas yra motyvuotas? Tai vienas iš subtiliausių atrankoje momentų, kurį išmoksti pastebėti tik per praktiką ir įdėmų klausimąsi.
  • “Gerai per pokalbį suvaibinom, JAUČIU, kad viską atitinka, ko ieškom”. Čia esminis žodis – jaučiu. Samdymas iš jausmo tikrai kartais pasiteisina, negaliu neigti, bet dažniau darbo eigoje pasimato, kad nebūtinai ta turėta nuojauta teisinga, o pirmas įspūdis tikrai gali būti ir apgaulingas.

Antra lemiama kategorija, kodėl naujoko medaus mėnuo trumpėja, tai nepakankamas augimas. Turiu pripažinti, kad kartais nauji žmonės neišlaukia tinkamo laiko, kad suprastų, jog paaugo. Nemažai mūsų atrankoje dalyvaujančių kandidatų, būtent tai ir nurodo kaip vieną iš priežasčių, kodėl nusprendė ieškotis naujos darbo vietos.

Tai ką mums, organizacijoms, o tiksliau vadovams daryti su šia informacija? Visų pirma apsišarvuojam kantrybe ir pasiruošiam metus laiko dirbant su nauju komandos nariu dėti fokusą mokymuisi ir augimui. Vadinasi atkreipti dėmesį kaip tas žmogus per mėnesį, ketvirtį ar pusmetį paaugo, ko išmoko, kokį rezultatą pasiekė. Svarbu prisiminti, jog augimas nebūtinai vyksta pakeitus poziciją – galbūt mūsų naujasis komandos narys išmoko kažką naujo, pritaikė savo turėtas žinias, ar pradėjo darbą atlikti efektyviau – visa tai irgi yra augimo indikatoriai. Mums, kaip vadovams, kalbantis su nauju žmogumi yra svarbu atkreipti dėmesį į šiuos veiksnius ir padėti pamatyti progresą.

Rinkos tendencijos tokios, kad šis trumpėjantis medaus mėnesio laikotarpis niekur nedings. Todėl, jei norime, kad naujas darbuotojas būtu įsitraukęs ir išliktų įmonėje, kur kas ilgiau nei apima bandomasis periodas, teks mums, darbdaviams, padirbėti papildomai. Laikas pamiršti, jog “meilė” darbui yra tik žmogaus atsakomybė. Keiskime šį požiūri į abipuse atsakomybe grindžiamus santykius, kur abiejų pusių pagrindinis tikslas yra ilgalaikis bendradarbiavimas. Užtikrinę tvirtus 50 procentų iš savo pusės, kur kas lengviau atrasime likusią dalį tvarių santykių link.

*Sąvokas „darbuotojas“/„kandidatas“/„komandos narys“ naudojame bendrine prasme, apimant skirtingų lyčių darbuotojus.

People Link: Dovilė Baltramiejūnaitė

Asocijuota partnerė

Dovilė Baltramiejūnaitė

+370 610 22553 

dovile@peoplelink.lt

Panašūs įrašai

Darbuotojų atranka: kokie žingsniai užtikrins geriausio kandidato pasirinkimą? 
31 spa 2024

Darbuotojų atranka: kokie žingsniai užtikrins geriausio kandidato pasirinkimą? 

Darbuotojų atranka – ar tai paprastas, kiekvienam darbdaviui be pastangų įveikiamas procesas, o gal visgi – užduotis, reikalaujanti kruopštaus pasiruošimo, gebėjimo įvertinti kandidato profesinius įgūdžius, asmenines savybes bei suderinamumą su įmonės vertybėmis? Atsakymas akivaizdus: kur kas dažnesnis – antrasis atvejis. Sukūrėte ir publikavote darbo skelbimą, sulaukėte šimtų kandidatų užklausų. Tai – jau geras ženklas, tačiau […]

Be kategorijos
Talentų valdymas: Siaubingos HR istorijos
30 spa 2024

Talentų valdymas: Siaubingos HR istorijos

Helovynas dažniausiai siejamas su vaiduokliais, šiurpiomis kaukėmis ar išgąstį keliančiais namais. Visgi, HR pasaulyje tikrieji baubai kyla iš netikėtų kasdienių situacijų. Talentų valdymas yra be galo kompleksiška funkcija, tad baubai čia gali tykoti už kiekvieno kampo. Ir nors tikrieji vaiduokliai ar pabaisos pasirodo tik kartą per metus, HR specialistai su šiais šiurpuliukais, kuriuos netrukus aptarsime […]

Darbo rinkos tendencijos
Technologijų atrankos: svarbiausios 2024 m. tendencijos
24 spa 2024

Technologijų atrankos: svarbiausios 2024 m. tendencijos

Technologijų atrankos 2024 m. organizacijoms kelia daug iššūkių, o tendencijos keičiasi. „People Link“ jau ketvirtus metus atlika longitudinį rinkos tyrimą, kurio pagalba stebime tendencijas, kokie faktoriai yra svarbūs pritraukiant bei išlaikant rezultatyvius darbuotojus. Šiais metais turėjome galimybe identifikuoti nemažai naujų ar kiek pakitusių tendencijų, kurių viena svarbiausių – augantis poreikis organizacijos lankstumui. Tačiau, nemaišykime – […]

Darbo rinkos tendencijos
Darbo pasiūlymai: kaip suformuoti tokį, kuris pritrauks idealų kandidatą?
25 lie 2024

Darbo pasiūlymai: kaip suformuoti tokį, kuris pritrauks idealų kandidatą?

Darbo pasiūlymai – kodėl vienai įmonei paskelbus apie atvirą poziciją komandoje, pašto dėžutę užplūsta šimtai kone idealių kandidatų CV, o kitai organizacijai atrasti naują komandos narį prireikia kur kas daugiau laiko ir pastangų? Ar visa tai – tik sėkmės reikalas, o galbūt tam tikras taisykles atspindėti turėtų ne tik kandidato gyvenimo aprašymas, bet ir įmonės […]

Darbo rinkos tendencijos
Kokio dydžio mokymų krepšelį turi jūsų komanda?
13 bir 2024

Kokio dydžio mokymų krepšelį turi jūsų komanda?

Jeigu perskaičius klausimą mintyse iškilo raudonas klaustukas, klausiant “koks mokymų krepšelis?”, tuomet cituojant populiarią Apollo 13 misijos frazę – “Houston, we have a problem”. Šiuolaikinės organizacijos vis daugiau ir daugiau kalba apie nuolatinio darbuotojų ugdymo reikšmę. Nuolatinis ugdymas dažniausiai nereiškia vienos konferencijos per metus, ar “tobulėjimo darbo vietoje”, t.y. tobulėjimo tiek, kiek darbuotojas gali išmokti […]

Darbo rinkos tendencijos
Neuroįvairi komanda: kaip atpažinti, padėti ir auginti?
11 bal 2024

Neuroįvairi komanda: kaip atpažinti, padėti ir auginti?

Kovo pabaigoje minėjome tarptautinę neuroįvairovės savaitę. Nors tema jautri ir aktuali, kiek iš tiesų žinome apie tai, kas yra neuroįvairovė ir kaip dirba neuroįvairi komanda? Pirmiausiai išsiaiškinkime pačią savoką. Neuroįvairovė yra skėtinė sąvoka, kuria galime apibūdinti netipiškai veikiančias smegenis. Tai nereiškia kažko labai blogiau, arba labai geriau, tiesiog tokios smegenys turi skirtingą sąveiką su pasauliu. […]

Darbo rinkos tendencijos
4 komunikacijos klaidos atrankose arba kaip nepakišti sau kojos prisitraukus į pokalbį norimą kandidatą
21 kov 2024

4 komunikacijos klaidos atrankose arba kaip nepakišti sau kojos prisitraukus į pokalbį norimą kandidatą

Apie sudėtingą situaciją darbo rinkoje kalbame jau keletą metų iš eilės, tad čia nieko naujo turbūt nepasakysim. Augantys kandidatų* lūkesčiai, didžiulė konkurencija dėl talentų, jų trūkumas ir kiti veiksniai per šiuos metus jau tapo pakankamu galvos skausmu visiems su personalo atrankomis dirbantiems specialistams. Tačiau nors šie veiksniai atrankose tikrai būna apkaltinami dažnai, ne visada būna […]

Darbo rinkos tendencijos
HR tendencijos 2024 metams. Ko galime tikėtis šiemet?
08 vas 2024

HR tendencijos 2024 metams. Ko galime tikėtis šiemet?

Prasidėjus naujiesiems metams su savo klientais dalinomės idėjomis, kaip būti žingsniu priekyje. Kasmetinio „People Link“ tendencijų renginio metu „People Link“ partnerė Rūta Ratavičiūtė pristatė pagrindines pasaulines tendencijas personalo valdymo bei paieškos ir atrankos srityse. Dalinamės pagrindinėmis pranešimo mintimis ir idėjomis. Dirbtinis intelektas ir kaip jam pasiruošti? Tai yra viena didžiausių spėlionių ir spekuliacijų sritis – […]

Darbo rinkos tendencijos
Klauskite mūsų