2023-09-27

Vis dar didėjanti darbuotojų kaita ir tyliojo atsitraukimo tendencijos gąsdina darbdavius. Dažniausiai įvardinami to kaltininkai yra pasikeitęs darbuotojų požiūris į darbą, Z karta, lyderystės trūkumas, nuotolinis darbas ir pan. Nors dauguma darbdavių siekia pritraukti darbuotojus grįžti į biurus ir tikisi, kad visos problemos išsispręs, tačiau yra akivaizdu, kad nėra vienos “sidabrinės kulkos”. 

Taigi, ar verta grąžinti darbuotojus į biurus? O darbuotojams, ar verta grįžti? Paanalizuokime naujausių tyrimų atskleistas tendencijas apie darbo organizavimo modelius ir nuotolinio bei hibridinio darbo pliusus ir minusus. 

Pradėkime nuo pliusų, kurių yra tikrai ne vienas:

  • Gerinamas darbuotojų darbo – gyvenimo balansas. Dauguma pastarųjų poros metų tyrimų ir apklausų rodo, kad dalį laiko likdami dirbti iš namų, žmonės sutaupo laiko kelionei į darbą ir tą laiką gali skirti sveikesniam gyvenimo būdui – sportui, maisto gamybai, laiko praleidimui su šeima. VU Organizacinės psichologijos tyrimų centro atliktas tyrimas (n-490) rodo, kad nuotolinio darbo sėkmė priklauso nuo darbuotojo kompetencijų dirbti nuotoliu ir darbdavio požiūrio į nuotolinį darbą, o 15 valandų darbas nuotoliu per savaitę gali padėti išvengti perdegimo. 
  • Didinamas produktyvumas. Dalis žmonių įvardina, kad netrukdomi kolegų biure, gali geriau susikaupti ir dirbti produktyviau. 
  • Lankstumas ir autonomija. Darbuotojai šį aspektą įvertino bene labiausiai ir darbdaviai, kurie nesiūlo šių aspektų yra vertinam prasčiau. 
  • Patrauklesnis darbdavio įvazidis. 4/5 kandidatų klausia apie galimybę dirbti hibridiniu/nuotoliniu būdu. 88% kvalifikuotų darbuotojų sako, kad ieškodami darbo ieško pozicijų, kurios siūlo lankstumą darbo valandų ir darbo vietos atžvilgiu. Darbo – gyvenimo balansas tampa prioritetu visų sektorių darbuotojams. 

Tuo pačiu, visi šie pliusai gali virsti ir minusais, jei darbuotojai nėra edukuojami apie nuotolinio darbo grėsmes arba trūksa sąmoningumo.  Didžioji dalis tyrėjų sutinka, kad darbas nuotoliniu būdu reikalauja papildomų kompetencijų, tokių kaip savarankiški darbo organizavimo įgūdžiai, savidisciplina. Dirbant nuotoliu būtina nepamiršti, kad mūsų psichinei ir fizinei gerovei užtikrinti reikia ir pajudėti, ir pabendrauti spontaniškai su žmonėmis, daryti pertraukas ir pan. Taigi, čia pasiekiame minusų dalį:

  • Izoliacija ir vienatvė. 38% daugiau nuotoliu dirbančių darbuotojų demonstravo padidėjusį nerimą ir depresiją nei biure dirbantys darbuotojai. 
  • Komunikacijos iššūkiai. Dažniausiai kylantys iššūkiai yra susiję su vidaus komunikacijos perdavimu – kokiomis situacijomis skambiname, kada rašome el. laišką, kada bendraujame kitais kanalais, kaip užtikriname, jog mūsų ištransliuota žinutė, tikrai pasiekė tuos komandos narius, kuriuos ji turėjo pasiekti ir t.t.
  • Neaiškios ribos tarp darbo ir asmeninio gyvenimo. Ar ir jūs kiekvieną kartą eidami namuose pro darbo kompiuterį, prisimenate tą vieną užduotį, kurios nesuspėjote padaryti?
  • Darbo efektyvumo iššūkiai. Remiantis IBI research tyrimu, 43% nuotoliu dirbančių darbuotojų minėjo, kad dėl darbo pertraukimų susiduria su mažesniu produktyvumu ir padidėjusiu stresu. Kaip matome darbo produktyvumas gali tapti itin paradoksaliu reiškiniu. Tai gali būti ir pliusas, ir minusas, nes žmonės namų aplinkos yra veikiami skirtingai.
  • Didesnė perdegimo tikimybė (neribojant nuotolinio darbo). Vėl grįžtame prie izoliacijos ir vienatvės pojūčio.
  • Komandos atitolimas. Priklausymo komandai jausmas (“belonging”) yra vienas svarbiausių reiškinių mažinantis darbuotojų kaitą. Esant stipriam priklausymo jausmui, kaita gali sumažėti iki 50%. 
  • Sveikatos grėsmės. 23% darbuotojų, dirbančių nuotoliu įvardino neturintys dedikuotos darbo vietos, o net 63% dirbančių nuotoliu sako neturintys ergonomiškų baldų ir patogios šviesos (15% dirba nuo sofos ar lovos). 

Taigi, ir pliusų, ir minusų sąrašai yra gana ilgi, o kai kurie iš jų (pvz.: produktyvumas), skirtingomis sąlygomis gali tapti, tiek teigiamas, tiek neigiamais veiksniais. Taigi, ką daryti organizacijoms, siekiant, atrasti „aukso vidurį“ tarp visų šalių poreikių? Dalinamės keletu mums pasiteisinusių patarimų:

  • Edukuoti komandą apie nuotolinio darbo grėsmes ir naudą dirbant hibridiniu modeliu. 
  • Investuoti į darbuotojų socialinę, psicholiginė ir fizinę gerovę. 
  • Ir labai svarbu – investuoti į komandos priklausymo jausmą. Pasikalbėkime su savo darbuotojais, ar jie jaučiasi įtaukti į organizacijos vidaus gyvenimą, ar jaučia vadovų, komandos palaikymą, ar darbinėje aplinkoje jaučiasi saugiai.

Nors ir svarbu suprasti, jog visi darbo modeliai turi savų pliusų ir minusų, dar svarbiau yra suprasti, jog tik per komunikaciją, per diskusijas su savo darbuotojais, didelę dalį minusų, mes galime paversti pliusais. Būtent investicija į komandos priklausymo jausmą, mums gali padėti atrasti balansą tarp žmogaus asmeninės ir darbinės gerovės.

Plačiau apie priklausymo jausmą kituose mūsų įrašuose. 

Mielai atsakysime į Jūsų klausimus bei pagelbėsime edukuojant Jūsų komandas!

Panašūs įrašai

Darbuotojų atranka: kokie žingsniai užtikrins geriausio kandidato pasirinkimą? 
31 spa 2024

Darbuotojų atranka: kokie žingsniai užtikrins geriausio kandidato pasirinkimą? 

Darbuotojų atranka – ar tai paprastas, kiekvienam darbdaviui be pastangų įveikiamas procesas, o gal visgi – užduotis, reikalaujanti kruopštaus pasiruošimo, gebėjimo įvertinti kandidato profesinius įgūdžius, asmenines savybes bei suderinamumą su įmonės vertybėmis? Atsakymas akivaizdus: kur kas dažnesnis – antrasis atvejis. Sukūrėte ir publikavote darbo skelbimą, sulaukėte šimtų kandidatų užklausų. Tai – jau geras ženklas, tačiau […]

Be kategorijos
Talentų valdymas: Siaubingos HR istorijos
30 spa 2024

Talentų valdymas: Siaubingos HR istorijos

Helovynas dažniausiai siejamas su vaiduokliais, šiurpiomis kaukėmis ar išgąstį keliančiais namais. Visgi, HR pasaulyje tikrieji baubai kyla iš netikėtų kasdienių situacijų. Talentų valdymas yra be galo kompleksiška funkcija, tad baubai čia gali tykoti už kiekvieno kampo. Ir nors tikrieji vaiduokliai ar pabaisos pasirodo tik kartą per metus, HR specialistai su šiais šiurpuliukais, kuriuos netrukus aptarsime […]

Darbo rinkos tendencijos
Technologijų atrankos: svarbiausios 2024 m. tendencijos
24 spa 2024

Technologijų atrankos: svarbiausios 2024 m. tendencijos

Technologijų atrankos 2024 m. organizacijoms kelia daug iššūkių, o tendencijos keičiasi. „People Link“ jau ketvirtus metus atlika longitudinį rinkos tyrimą, kurio pagalba stebime tendencijas, kokie faktoriai yra svarbūs pritraukiant bei išlaikant rezultatyvius darbuotojus. Šiais metais turėjome galimybe identifikuoti nemažai naujų ar kiek pakitusių tendencijų, kurių viena svarbiausių – augantis poreikis organizacijos lankstumui. Tačiau, nemaišykime – […]

Darbo rinkos tendencijos
Darbo pasiūlymai: kaip suformuoti tokį, kuris pritrauks idealų kandidatą?
25 lie 2024

Darbo pasiūlymai: kaip suformuoti tokį, kuris pritrauks idealų kandidatą?

Darbo pasiūlymai – kodėl vienai įmonei paskelbus apie atvirą poziciją komandoje, pašto dėžutę užplūsta šimtai kone idealių kandidatų CV, o kitai organizacijai atrasti naują komandos narį prireikia kur kas daugiau laiko ir pastangų? Ar visa tai – tik sėkmės reikalas, o galbūt tam tikras taisykles atspindėti turėtų ne tik kandidato gyvenimo aprašymas, bet ir įmonės […]

Darbo rinkos tendencijos
Kokio dydžio mokymų krepšelį turi jūsų komanda?
13 bir 2024

Kokio dydžio mokymų krepšelį turi jūsų komanda?

Jeigu perskaičius klausimą mintyse iškilo raudonas klaustukas, klausiant “koks mokymų krepšelis?”, tuomet cituojant populiarią Apollo 13 misijos frazę – “Houston, we have a problem”. Šiuolaikinės organizacijos vis daugiau ir daugiau kalba apie nuolatinio darbuotojų ugdymo reikšmę. Nuolatinis ugdymas dažniausiai nereiškia vienos konferencijos per metus, ar “tobulėjimo darbo vietoje”, t.y. tobulėjimo tiek, kiek darbuotojas gali išmokti […]

Darbo rinkos tendencijos
Neuroįvairi komanda: kaip atpažinti, padėti ir auginti?
11 bal 2024

Neuroįvairi komanda: kaip atpažinti, padėti ir auginti?

Kovo pabaigoje minėjome tarptautinę neuroįvairovės savaitę. Nors tema jautri ir aktuali, kiek iš tiesų žinome apie tai, kas yra neuroįvairovė ir kaip dirba neuroįvairi komanda? Pirmiausiai išsiaiškinkime pačią savoką. Neuroįvairovė yra skėtinė sąvoka, kuria galime apibūdinti netipiškai veikiančias smegenis. Tai nereiškia kažko labai blogiau, arba labai geriau, tiesiog tokios smegenys turi skirtingą sąveiką su pasauliu. […]

Darbo rinkos tendencijos
4 komunikacijos klaidos atrankose arba kaip nepakišti sau kojos prisitraukus į pokalbį norimą kandidatą
21 kov 2024

4 komunikacijos klaidos atrankose arba kaip nepakišti sau kojos prisitraukus į pokalbį norimą kandidatą

Apie sudėtingą situaciją darbo rinkoje kalbame jau keletą metų iš eilės, tad čia nieko naujo turbūt nepasakysim. Augantys kandidatų* lūkesčiai, didžiulė konkurencija dėl talentų, jų trūkumas ir kiti veiksniai per šiuos metus jau tapo pakankamu galvos skausmu visiems specialistams, dirbantiems su darbuotojų paieška ir atranka. Tačiau nors šie veiksniai atrankose tikrai būna apkaltinami dažnai, ne […]

Darbo rinkos tendencijos
Medaus mėnesio iliuzija – kai naujo darbuotojo „meilė“ pozicijai išblėsta per pirmus mėnesius
27 vas 2024

Medaus mėnesio iliuzija – kai naujo darbuotojo „meilė“ pozicijai išblėsta per pirmus mėnesius

„Trykšta motyvacija/Nori mokytis/Akys pilnos nuostabos/Matosi, kad įdomu/Produktyvumas MAX” – tokius ir panašius apibūdinimus dažnai girdime naujam darbuotojui* tik startavus organizacijoje. Buvome įpratę, kad šis „medaus mėnuo” organizacijoje su nuostabiomis emocijomis tęsdavosi iki metų. Deja, dabar, kur kas dažniau jau praėjus pirmiems keletui mėnesių, o kartais net ir savaičių, klientai grįžta pas mus su nuostaba veide […]

Darbo rinkos tendencijos
Klauskite mūsų